7. februára 2017

Domáci chlebík (môj vypiplaný miláčik)

Teraz trošku odbočíme zo sladkej nôty k chlebu nášmu každodennému. 
Hneď takto skraja vás upozorním, že toto nie je recept na dnes taký moderný a obľúbený kváskový chlieb. Na kváskový chlieb asi treba nejaký špeciálny gén. A ten ja buď nemám vôbec, alebo je ešte vo veľmi rannom štádiu vývinu. Takže ZATIAĽ kváskový chlebík nepečiem, hoci aj na ten raz dôjde. Nateraz je na zozname výziev (spolu s francúzskymi macarons, ktoré som spomínala v príspevku Vyznanie), ktoré hodlám raz pokoriť. V tomto recepte používam klasické sušené droždie - kvasnice. A na prácu s nimi žiaden špeciálny genofond nie je potrebný 😉



V dnešnej dobe je pečivo a chlieb z mnohých strán démonizované z rôznych dôvodov. Ja osobne chlieb a pekárenské výrobky z obchodu nejedávam, pretože mi spôsobuje tráviace ťažkosti. Jedine vo výnimočných situáciách, napr. keď sme na oslave a k nejakému jedlu z ponukového stola sa podáva aj chlieb. Ten je samozrejme vždy kúpovaný. Vtedy nemám iné východisko a siahnem po ňom, avšak v čo najmenšom množstve.
ALE.. Chlieb je pre mňa základ. Bola som vychovaná v domácnosti, kde chlieb bol samozrejmou súčasťou každého dňa. A dodnes je každý môj deň s chlebom lepší ako bez neho 😉 Milujem jeho vôňu, zvuk praskajúcej kôrky, vláčnu striedku a chrumkavý krajček. Takže ako si pomôcť, keď kupované nechcem, ale zároveň nechcem žiť bez pôžitku z kúska chutného chlebíka každý deň? Piecť. Moje riešenie každej situácie 😊
 :)
Nedajte sa odradiť podrobným (možno trošku dlhším) popisom pracovného postupu. Chcem vám podať čo možno najdetajlnejší popis, aby ste soli istýv každom kroku a nemuseli sa strachovať o výsledok. Práca nie je náročná a výsledok naozaj stojí za vyskúšanie. Dúfam, že sa odhodláte.



Postup na tento chlieb som si "piplala" vyše dva roky. Začínala som s náhodným receptom z nejakej zahraničnej stránky. A potom som pokračovala svojim overeným systémom "pokus - omyl". Po zhruba dvoch rokoch som sa dopracovala ku konštantnému výsledku, s ktorým som spokojná. Faktom je, ako som už uviedla vyššie, ide o chlieb s klasickým droždím, čiže jeho príprava je naozaj jednoduchá a v mojej verzii aj nenáročná na reálny čas, ktorý cestu (skutočnej práci s ním) venujete. Hoci popis prípravy sa vám môže zdať zložitý, skutočne to tak nie je. Práca je rozdelená do dvoch dní (noc strávite spánkom) a ráno (či poobede po návrate z práce) sa môžete tešiť z čerstvého voňavého a hlavne domáceho chlebíka. 

Rozpis surovín vám vystačí na jeden bochník alebo dve bagety. Čas prípravy cesta je cca 15 minút, čas prvého kysnutia je 3 - 4 hodiny. Noc strávi cesto v chladničke. A čas pečenia je cca 50 - 60 minút na 200*C.

Suroviny:
400g múky v pomere: 200g hladkej špaldovej + 100g celozrnnej špaldovej + 100g celozrnnej ražnej 
                   ALEBO 200g hladkej špaldovej + 200g celozrnnej špaldovej múky)
350ml teplej vody
1 balíček sušeného droždia (alebo môžete použiť aj 1 kocku čerstvého)
1 PL trstinového cukru alebo medu
1 PL soli
dve štedré hrste zmesi vašich obľúbených semienok (ja dávam ľanové, sezamové, slnečnicové, tekvicové, chia a celú rascu)
100 ml extra panenského olivového oleja

Postup:

1. deň: Začneme, ako aj inak, kváskom. Droždie, cukor (prípadne med) a teplú vodu zmiešame v dostatočne veľkej mise. Necháme vzísť kvások, čo trvá približne 10min. Potom pridáme zmes múky, soľ a semienka. Varechou, lyžicou či rukou, proste ako vám je najlepšie, cesto spracujeme "nahrubo" len toľko, aby sa suroviny v miske spojili do homogénnej masy. Tu nastáva čas na odpočinok či venovanie sa inej vami zvolenej činnosti, pretože misu zakryjeme čistou utierkou a necháme voľne na linke či stole odpočivať. Zvyčajne mu doprajem 3 - 4 hodiny. Ale v podstate na tom veľmi nezáleží, niekedy si na cesto spomeniem až večer pred spaním. A nakoniec, "nezáujem" mu aj tak svedčí najlepšie :) Po tomto čase by malo cesto zdvojnásobiť až ztrojnásobiť svoj objem. Je lepkavé a dosť mäkké kvôli vysokému podielu vody. Teraz je čas na pridanie oleja. Do cesta ho zapracujeme poctivým miesením, hoci ani to netreba nejako preháňať. Nikdy mu nevenujem viac ako 5 minút. Takto pripravený bochník cesta nachystáme na nočný odpočinok. Celú misu vzduchotesne zabalíme do potravinárskej fólie a odložíme do chladničky na celú noc. Pomalé kysnutie pri nízkej teplote tomuto typu chleba veľmi svedčí. Tu sa vaša práca končí a vy môžete ísť spokojne spať či venovať sa čomukoľvek len chcete 😊



2. deň: Na druhý deň ráno či až poobede po návrate z práce, cesto vyberte z chladničky a nechajte dôjsť izbovej teploty. Trvá to zhruba hodinku. Potom na pomúčenej pracovnej doske sformujte bochník (podlhovastý, guľatý, aký sa vám páči či podarí) alebo dve dlhé bagety. Môžete ich aj nejako ozdobne ponadkrajovať, fantázii sa medze nekladú 😉 A šup do rúry. Studenej rúry. Tú zapnite až keď je plech s chlebom bezpečne v nej. Nastavte na 200*C a kuchynské minútky na 1 hodinu. V polovici času pečenia môžete teplotu znížiť na 180*C. Keď uplynie hodina, chlebík vyberte z rúry a nechajte úplne vychladnúť na kuchynskej mriežke.




Takto pečený chlieb je chrumkavý, s vypečenou kôrkou a vláčnou striedkou. Niekedy sa praskne, niekedy nie, asi podľa nálady a kvality "spánku v chladničke". Mne to neprekáža, pretože čím je nepravidelnejší, tým je pre mňa originálnejší 💗




Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára